Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Społeczne metadane w bibliotekach, muzeach i archiwach

Autor: Paweł Rygiel,

Kategorie: Katalogowanie i bibliografia

Tagi: , , ,

Zostaw komentarz

  • Facebook
  • Wykop
  • StumbleUpon
  • Email

by tantek, http://www.flickr.com/photos/39039882@N00/3395892129 (CC BY-NC 2.0)

Idea tzw. społecznych metadanych (social metadata) – treści tworzonych przez użytkowników – ciągle się rozwija. Instytucje dziedzictwa kulturowego chętnie rozszerzają zasięg swojego oddziaływania poprzez docieranie do różnych społeczności i korzystanie z wiedzy użytkowników w celu wzbogacenia swoich metadanych opisowych.

Pracownicy bibliotek, archiwów i muzeów tradycyjnie tworzą metadane dla treści, którymi zarządzają. Dzięki społecznym metadanym możliwe jest rozbudowanie i umieszczenie w szerszym kontekście treści i metadanych tworzonych przez te środowiska. Treść stworzona przez użytkownika (user-generated content) może wzbogacić istniejące metadane. Może poprawić jakość oraz trafność wyników wyszukiwania, a także pomóc użytkownikom w zrozumieniu i ocenie zawartości. Metadane tworzone w ten sposób ułatwiają użytkownikom odnalezienie zasobów, które spełniają ich specyficzne potrzeby. 

Analizą zjawiska zajął się zespół 21 osób, członków instytucji należących do OCLC Research Libraries Group Partnership skupiony w utworzonej w tym celu Social Metadata Working Group. W latach 2009 i 2010 dokonano przeglądu 76 stron internetowych istotnych dla środowiska bibliotek, archiwów i muzeów, w których zamieszczano takie społeczne metadane jak: tagi, komentarze, recenzje, zdjęcia, pliki wideo, oceny, linki do artykułów, itp. Głównym zadaniem grupy roboczej było ustalenie, w jaki sposób w pełni korzystać z szeregu możliwości jakie daje udział użytkownika w tworzeniu metadanych. W analizie omówiono kwestie czynników wpływających na udane wykorzystanie społecznych metadanych. Rozpatrzono też problemy związane z oceną, zawartością, zasadami, technikami i słownictwem.

Wyniki badania mają być opublikowane w trzech częściach.

Pierwszy z raportów „Social Metadata for Libraries, Archives, and Museums Part 1: Site Reviews” autorstwa Karen Smith-Yoshimura z OCLC i Cyndi Shein z Getty Research Institute zawiera szczegółową analizę 34 reprezentatywnych stron internetowych tworzonych przez instytucje (m. in. Picture Australia – National Library of Australia, Creative Spaces – Victoria & Albert Museum, Your Archives – The National Archives (Wielka Brytania) oraz takich serwisów społecznościowych i blogów, w których znajdują się treści zamieszczane przez instytucje kultury (np. Flickr: the Commons, LibraryThing, Facebook itp.).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>